Jeśli chodzi o infrastrukturę drogową bardzo wiele w mieście już zrobiono. Prawdziwy przełom nastąpi po wybudowaniu zachodniej obwodnicy, której realizacja ma zacząć się jeszcze w tym roku. Mówił o tym na kolejnym spotkaniu z mieszkańcami prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.
W granicach miasta zlokalizowanych jest 207 km dróg różnej kategorii – krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. To najdłuższa sieć wśród miast liczących ponad 100 tys. mieszkańców. Wynika to z górskiego położenia Wałbrzycha oraz historii jego rozwoju wraz z ekspansją przemysłu węglowego. Część tych dróg, mimo wieloletniego użytkowania przez mieszkańców, ma charakter gruntowy.
W latach 2011 – 2012 remonty dróg w Wałbrzychu nabrały dynamiki. Korzystając z własnych środków budżetowych, funduszy budżetu państwa, samorządu wojewódzkiego oraz wsparcia finansowego UE przeprowadzono remonty i modernizację kluczowych dróg w mieście o wartości ponad 27 mln zł.
Wykonywanie prac modernizacyjnych i remontowych w odpowiedniej skali i dynamice stało się możliwe wraz z odzyskaniem przez Wałbrzych statusu miasta grodzkiego, co nastąpiło 1 stycznia 2013 roku. W latach 2013 – 2018 w ramach programu „Wałbrzych na nowej drodze” przeprowadzono remonty, przebudowę oraz budowę 29 km ulic, 20 km ścieżek rowerowych, budowę parkingów o powierzchni około 9000 m. kw. Związane z tym wydatki wyniosły około 282 mln zł. Na zadania te z różnych źródeł uzyskano około 105 mln zł dofinansowania.
Obwodnica wschodnia Wałbrzycha, w ciągu ulic: Uczniowska, Strzegomska, Noworudzka, Świdnicka, powstała w latach 2012-2018 i stanowi naturalną bramę do Sudetów i Gór Sowich, a także najszybszy łącznik do Mieroszowa i przejść granicznych z Czechami. Ułatwiła również wzrost aktywności gospodarczej południowych dzielnic Wałbrzycha, a także takich gmina jak Jedlina-Zdrój, Głuszyca, Walim i Mieroszów.
Za kilka lat powstanie obwodnica zachodnia, której wartość całkowita wynosi około 390 mln zł, w tym kwota dofinansowania ze środków UE blisko 300 mln zł. Program „Wałbrzych na nowej drodze” zakłada wybudowanie obwodnicy zachodniej, największej inwestycji w okresie powojennym miasta, do 2022 roku. Rozstrzygnięcie przetargu i pierwsze prace w terenie zaplanowano jeszcze na 2018 rok.
W planach jest również budowa obwodnicy Boguszowa i przebudowa ul. 1 Maja na wałbrzyskim Sobięcinie wraz ze ścieżką rowerową łączącą obie miejscowości. Przetarg na zaprojektowanie i wykonanie tego projektu jest już rozpisany, wykonanie drogi zaplanowano do końca 2022 roku.
Plan na lata 2018-2023 zakłada ponadto wykonanie remontów wszystkich istniejących dróg w granicach Wałbrzycha oraz zbudowanie na nowo tych odcinków dróg, które mają charakter gruntowy. W latach 2019-2023 wszystkie przejścia dla pieszych uzyskają tzw. doświetlacze.
Do 2019 roku wszystkie lampy oświetlenia ulicznego w mieście zostaną wymienione na nowoczesne, energooszczędne, co uczyni Wałbrzych prawdopodobnie pierwszym miastem w Polsce o całkowicie nowym, niskoemisyjnym, technologicznie zaawansowanym systemie oświetlenia.
Do końca 2018 roku planowane jest dokończenie budowy systemu inteligentnego sterowania transportem miejskim ( ITS), obejmującego nowoczesny monitoring kluczowych skrzyżowań, rozwój tablic informacji pasażerskiej, sterowanie przestrzeniami parkingowymi w mieście oraz stworzenie w siedzibie straży miejskiej w Rynku centrum zarządzania transportem i przestrzenią miejską.
Fot. użyczone/materiały prasowe
Dodaj komentarz