To trudności w nauce czytania i pisania, pojawiające się na początku nauki szkolnej. Spowodowane zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych: językowych, spostrzegania wzrokowego, motoryki, którym często towarzyszą zaburzenia lateralizacji i orientacji w przestrzeni. Trudności te nie wynikają z obniżonej sprawności umysłowej, zaniedbania środowiskowego.
Warto wcześniej wychwycić pierwsze objawy, aby łatwiej i szybciej pomóc naszym pociechom. Objawy zapowiadające trudności z opanowaniem umiejętności pisania i czytania to między innymi niechętne uczestniczenie w zabawach ruchowych – dziecko mało sprawne, słabo biega, skacze, ma kłopoty z jazdą na rowerze.. Kłopoty z zawiązywaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, niechętne bawienie się układankami, klockami lego,puzzlami, niechętne rysowanie. Dziecko nie potrafi odróżnić liter o podobnym kształcie m-n,l-ł-t,p-b-d-g, nie odróżnia także kierunków prawej i lewej strony ciała. Ma również trudności w zapamiętaniu krótkich wierszyków, piosenek, nazw: pór dnia, roku, miesięcy, posiłków. Aby walczyć z dyslekcją dziecko musi otrzymać pomoc, którą znajdziemy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Izabella Mazurek
pedagog
dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Wałbrzychu
Dodaj komentarz