Do 31 sierpnia w wałbrzyskim Muzeum Porcelany można oglądać wystawę czasową pt. „Martwa natura jak żywa”. Ideą wystawy jest próba zamknięcia w czasoprzestrzennych kubikach fragmentu dawnego życia, toczonego przez niegdysiejszych mieszkańców Ziemi Kłodzkiej i okolic.
Obecność wiktuałów w niektórych kompozycjach służy wywołaniu wrażenia trwałości – wbrew przyjętej nazwie gatunku i przynależnym jej smutnym emocjom – pewnej ciągłości, powtarzalności i ponadczasowości. Obecność ułamanych bochenków chleba, napoczętych cytryn czy orzechów, wyraża swoistą gotowość zabytkowych naczyń do pełnienia wyznaczonej im roli także dziś.
Arcydzieła barokowych martwych natur – holenderskich i hiszpańskich – stały się inspiracją i pretekstem do zaprezentowania fragmentu interesujących zbiorów Muzeum Ziemi Kłodzkiej, a zwłaszcza pięknej kolekcji konwisarstwa i szkła. Powstałe kompozycje stanowią jedynie niedościgłą reinterpretację 10 doskonałych martwych natur autorstwa takich mistrzów, jak Willem Claesz Heda, Pieter Claesz, Louis Egidio Melendes czy Francisco de Zurbarán.
Fot. użyczone (Muzeum Porcelany)
Dodaj komentarz